Friday, August 13, 2010

ramadhan oh ramadhan bab 3

mcm biasa...sblom tdo aku mcm tertarik nak kongsi ngan kawan2 pengalaman aku..
sementara menunggu azan isya'..aku duduk bertiga berbual...pakcik A dan pakcik B..
pakcik A anak2nya ramai yang berjaya ke menara gading...manakala pakcik B anaknya tak sume berjaya ke menara gading..
pakcik A sembang2 beratanya tentang gaji yg aku perolehi ketika mengajar di MRSM lalu pakcik B menyampuk "ala..ko tau ke rate gaji2 ni..?"lalu pakcik B menjawab "ala..aku tau la sbb anak2 aku masuk universiti tak mcm anak2 ko..."
aku terdiam...tak sangka masih ade lg org mcmni...kat surau plak tu...nak sound aku ni budak2 lg..diorg ni dah tua..baya2 bapak aku....hilang terus respek aku kat pakcik tu..
menjatuhkan maruah org lain...terus aku teringat ayat yg aku baca siang td...
بسم الله الرحمن الرحيم
ويل لكل همزة اللمزة
maksudnya: celakalah org yg mengumpat dan menghina...
walaupon konteks ayat ditujukan keatas org yg mengejar harta diatas muka bumi ini..tapi Allah bersumpah seraya mengatakan celaka bagi org yg mengumpat dan menghina..itu bermakna Allah murka..dan ganjarannya dihumban kedalam neraka "khutamah"(sambungan ayat tersebut)(tafsir juz amma)
persoalannya: tadi aku tercerita kat anak dia pasal td..tujuan untuk dijadikan pengajaran..tapi aku takut kalau2 perbuatan aku td tergolong dalam ketegori mengumpat..أستغفر الله العظيم
ya Allah..jauhkan lah aku dari perbuatan2 mengumpat dan menghina...

tapi disamping tu..aku gembira sbb member aku walaupon ayah dia rock...member lepak aku kat pondok...main gitar sama2..tapi dia bercita2 supaya anak dia ingin disekolahkan ke sekolah pondok..dan anak dia pon minat utk blaja agama..malah anak dia lebih pandai mengaji dari bapak dia...tambah sorang lagi harapan bangsa yg mementingkan agama...dan aku siap untuk bantu anak dia...harapan aku budak tu boleh menjadi lebih bagus dari aku (belajar agama tp perangai mcm org tak belajar agama..hehe) dan menjadi anak yg sholeh sekaligus imam muda di kampung kiteorg...
amin...
2.08 am

No comments: