Thursday, August 12, 2010

ramadhan oh ramadhan bab 2

dah selesai pon semyg jumaat (dah takde keje lain dah ni..)
hari ini khutbah jumaat menerangkan tentang ramdhan menuju ketakwaan(lebih kurang camtu la)
antara yg aku ingat masa khutbah tu imam ade menyebut 3 peringkat puasa terutamanya di bulan ramadhan
1. puasa org awam: menahan diri dari lapar dahaga tetapi masih berbuat maksiat
2. puasa khusus: org puasa yg menahan diri dari melakukan maksiat,cth,jaga pandangan lisan dll...
3. puasa khususul khusus: inilah peringkat puasa org2 sholeh...iaitu puasa ikhlas kerana Allah..mengejar-ngejar dalam melakukan ibadah untuk mendapatkan keredhaannya...dalam kata lain "puasa hati" menahan hati dari perkara2 lain hanya kerana Allah..
so..peringkat kita puasa tahap mana???ish2...selalunya ckp ni lebih senang dr melakukannya...sbb tu tadi khatib ade berkata..bukan senang untuk menjada hamba Allah yg bertakwa...ia memerlukan pengorbanan dan kesabaran yg tinggi...
ni je yg aku ingat time khutbah td....yg lain aku terlupa+mengelamun+berangan....hahaha

dah selesai solat jumaat aku pon balik..mcm biasa la kayuh basikal lg...
tgh syok2 kayuh basikal aku ade ternampak satu banner yg bertulis"BACAAN TAHLIL..SILA HUBUNGI UST....YG BERNOMBOR 019...."(lebih kurang camtu la)
peh..aku punya la kaget(terperanjat)ade juga ustaz mcm ni..buat tahlil pon nak berbisnes..kalau bab ni aku malas nak komen...dahlah gantung banner depan surau plak tu...dahlah mengajar quran sekarang dah berbayar...ni tahlil pon berbayar...esok2 kalau sedara kita mati mcmana?agak2 berapa kos nya ek???

2 comments:

AL-ZAHRAWI said...

kat bandar kdg2 set lengkap pengebumian jenazah ade bayaran..hmm semakin pelik masyarakat ni..

abdul hanan bin abdul salam said...

ye ke..tak sangka ade yg mcmtu ek...
tak penah dgr plak ade set pengebumian jenazah....
setahu saya set korek kubur dan keranda je...kalau mandi jenazah pon ye kot..tapi kalau baca talkin atau tahlil atau semayg jenazah pon nak upah susah la....